De boekentas die staat als een huis

zondag 18 oktober 2015

Al bij het uitstallen van de stofjes die dienst konden doen als test bij de Mix 'n Match boekentas, plaatste mijn kleuter haar bestelling. ''Ik wil een boekentas met die appeltjesstof - plies plies - mama." Dat zij de kleuterversie pas een maand later lanceerde gaf me even tijd om op adem te komen. Die adempauze ging van één maand, over in 6 weken tot vlotjes 2 maanden. Gelukkig is voor een kleuter met nog maar weinig tijdsbesef  'volgende week' een rekbaar begrip, maar ook aan die rek komt een einde - zeker als ze dan beginnen te leren over de dagen van de week en thuiskomen met een weekkalender - een welgemeende merci juf. 
Probleem was niet zozeer dat ik er tegenop zag eraan te beginnen - mijn vorige positieve ervaring indachtig - maar wel dat ik die appeltjesstof (die van kokka, met die rode appeltjes, u bent misschien een kenner) gewoon niet goed gecombineerd kreeg. Ik zocht in mijn kast, schuimde het internet af en  zocht zelfs mijn heil in bakstenen winkels en gordijnenmateriaal, maar de klik bleef uit. 

Tijd voor plan B: die kleuter afhelpen van haar appeltjes idee-fixe (dat ze in de appeltjesklas zit hielp nu ook niet bepaald, thanks again juf). Toen ik Marleen haar Lotta-rokje bewonderde zag ik het ineens wel voor mij. Geen appeltjes, maar kippen! Dat zou ik thuis ook nog wel verkocht krijgen. Prachtige stof en met zo veel combineerbaar. Ik bestelde bij Roos en Violet een metertje Tiki Tok (Moda), en een metertje van de grafische variant in dezelfde reeks. Zwarte ritsen, zwarte biais, blauwe jeans als binnenstof, en gerecycleerde zwarte jeans als bodem. De puzzelstukjes vielen op hun plaats.
Voordeel van een tweede keer: het gaat een pak vlotter als je weet waar je naartoe moet. En je weet wat je volgende keer anders wil. En in mijn geval was dat vooral méér versteviging. Bij de grote boekentas gebruikte ik enkel H520, in combinatie met allemaal canvasachtige stoffen. Die H520 geeft vorm, maar is relatief dun, en ook nog redelijk buigzaam. De stoffen die ik voor de buitenkant van deze versie selecteerde zijn gewone katoentjes. Extra versteviging was dus zowiezo wel raadzaam. En toen vond ik er niet beter op dan H520 op decovil te strijken. Nee, niet de light decovil. De gewone decovil. Tja, het minste dat je kan zeggen is dat de boekentas staat als een huis. 
Achteraf zeg ik: top plan! Maar onderweg dacht vloekte ik k** plan! Zie hier een fractie van de materiële schade. En ja er kwam ook bloed aan te pas. Biais proberen te spelden door een laag decovil én h520. Onbegonnen werk. Wonderclips behoren nog niet tot mijn standaard naaiuitrusting (en er staat zo geen automaat binnen een straal van 50 km) dus deed ik het à l' improviste. Zonder spelden dus. Een schoonheidsprijs biais stikken ga ik er alvast niet mee winnen, maar bij daglicht viel het me al bij al nog mee, dus ik besloot het zo te laten. 
Wat ik alvast meeneem naar een volgende keer - zo hopelijk pas binnen een jaar of twee - is dat wanneer je véél - lees dikke lagen - versteviging strijkt op de binnenkant, je ook best bij de buitenlaag een paar mm extra knipt aan elke naad. Kwestie van het trekken wat tegen te gaan (dat zie je op bovenstaande foto vooral aan de voorkant, die 'golft' zo wat en dat komt omdat de buitenstof eigenlijk wat te nipt is t.o.v. de voering, ondanks dat ik al wat toegift deed in de naadwaarde).
 Maar die nachtelijke vloeksessie en dat beetje 'trekken' is allang weer vergeten, want oh wat ben ik verliefd op deze boekentas. Ja, nog verliefder als op de eerste versie. En mijn kleuter? Fier als een gieter dat kind!

De Mix 'n Match kleutertas en de  Mix 'n Match schooltas zusterlijk naast elkaar. Toppatroon, ik blijf erbij!




35 opmerkingen

  1. Haha, ik ga ook geen schoonheidsprijs winnen met mijn biais en dat was dan zonder de gewone decovil. Ik vind ze prachtig, jouw combinatie van stoffen. Maar echt, Mieke, wit.... dat zou ik hier -vanzeleve- niet durven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :) Voorbehandeld met HG wel, en dat zou ook vuilafstotend zijn. Gelukkig is het niet wit wit, en nam ik zwart voor de bodem :)

      Verwijderen
  2. Waaw! Echt prachtig! Ook erg fan van deze versie. En net mooi dat hij zo stevig is (al kan ik me het gevloek levendig voorstellen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh wat een schoontje! Ik moet er ook nog aan beginnen. Heb eigenlijk nog tijd tot februari maar iets zegt me dat ik er beter werk van maak VOOR de bevalling...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan heel goed begrijpen dat dochterlief zo blij is met haar tas. Hij is heel mooi geworden!
    En met al die kleuren valt het helemaal niet op dat het biaisband niet helemaal perfect zit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw !!! Gewoonweg waw! Nu ik dit zie ga ik de rest van mijn stof nog meer koesteren.... en misschien er toch ook nog een tas van maken of zo... supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. knappe boekentassen, één eum... twee uit de duizend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat een mooie stevige tas! Wat een werk! Maar wat een resultaat! Echt super! Ik ben ook verliefd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie tas! Ik bewonder je doorzettings vermogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond de eerste al zo schoon, maar deze is inderdaad nog schoner!
    Ik durf wel nog altijd niet; zeker niet nu ik de schade heb gezien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooo, dat heb je echt weer top gedaan! Wat een geweldig gave tas! Blijf hier ook maar twijfelen over die kippenstof (nav dezelfde post) en voel een overstagje aankomen, nu ik hem bij jou weer terug zie komen..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super mooi en hij ziet er inderdaad heel stevig uit, ik durf er nog niet aan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. erg mooi! Maar ik ben er nog steeds zeker van dat ik dat noooooit ga maken, als ik hoor hoeveel gescheld er aan te pas komt :D

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw wat een prachtige versie! Ik ben al moed aan het verzamelen voor de grote versie volgend jaar. Al zie ik het nog niet helemaal zitten. Ik onthou in ieder geval decovil, extra naadwaarde en wonderclipsen.
    PS: misschien geen automaat binnen een straal van 50km maar wel een winkeltje dat open gaat na een berichtje hoor, ook op zondag avond ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ben er dol op!
    maakte ook ooit een kleutertasje en het zweet brak me onderweg ook even uit ...maar kijk eens naar jouw resultaat ! gewoonweg schitterend...
    ik herkende de kippen pas na veel turen maar mooie combi

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ongelooflijk schoon... en ♥ voor boekentassen-die-staan-als-huizen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Yup, dit is een plaatje, jong!! Prachtige stofkeuze, perfect voor je dochter! Well done!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Chique!!!! Als je ergens wonderclips tegenkomt bestel je die voor mij maar ineens bij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die kleurencombi is geweldig! Ik ben jaloers op je geduld om zo een prachtige boekentas te maken. Ik durf er precies niet aan beginnen... en Stan is uitermate blij met zijn 'mottige' cars rugzak...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai wat een prachtexemplaar en wat een geduld ! Want dat denk ik toch dat je een dosis geduld nodig hebt om dit tot een goed einde te brengen. Het lijkt althans een torenhoge berg voor mij om over te geraken om dit te kunnen maken. Ik ben dan ook vol bewondering.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    www.koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. This is so awesome I am speechless (which does not happen to me often)!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw!!! Je hebt er duidelijk je werk bij gehad, met de nodige frustraties en schade, maar het resultaat is echt fantastisch!! Ik sukkel al bij een een beetje stevige versteviging, vandaar misschien dat ik toch niet vaak kies om een tas te maken... en de combinatie stofjes is ook geweldig mooi!! Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Grote bewondering voor jouw doorzetting! Twee boekentassen maken, dat doe ik jou niet na. Leuk bureau ook met die 2 stoeltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Aaaah Mieke.... Jawaddedadde... ik weet niet wat te zeggen... prachtig....

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo knap! Die kippenstof is helemaal geweldig. En tijd blijft inderdaad geen rekbaar begrip, ze zijn mee, die kleuters...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Manman, vanaf hier lijkt dat erg op perfectie. Ik zou het niet kunnen, echt niet. Willen ook niet, for that matter. Prachtige boekentas, grote fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Deze post heb ik precies gemist, sjans dat ik hem toch nog zie, wat een knaller seg, kan me voorstellen dat daar heel wat volharding bij kwam kijken, maar wat een resultaat seg.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Knap gedaan! Deze lijkt mij een stuk steviger dan het patroontje dat ik destijds gebruikte. Als ik ooit nog eens de moed vind, is dit een goede kanshebber. Fan van je stofkeuze trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Knap gedaan! Deze lijkt mij een stuk steviger dan het patroontje dat ik destijds gebruikte. Als ik ooit nog eens de moed vind, is dit een goede kanshebber. Fan van je stofkeuze trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.